Munstycken Guide

Guide till munstycken för saxofoner

Annons:

Endast några få saxofontillverkare utrustar sina saxofoner med ett bra munstycke från början, så oftast är det ett gott råd att byta ut standardmunstycket mot ett bättre. Om ditt munstycke är ett “noname” ska du absolut byta ut det. Du kommer att bli förvånad över skillnaden det gör både i spelglädje och hur det låter.

Billiga munstycken är gjorda av plast och med dålig precision på tillverkningen – man vet helt enkelt inte vad man får. Ett dyrare munstycke tillverkas med bättre precision så att slutprodukten verkligen blir enligt specifikationerna varje gång. Bra munstycken är gjorda av hårdgummi (ebonit) eller metall. Så långt låter allt enkelt.

Vilket munstycke ska jag köpa?

Vi önskar alla att det vore en enkel sak att skriva en kort och enkel guide som visar genvägen till ett passande munstycke. Men tyvärr är ämnet ganska komplext. Det enkla tipset är att satsa på ett välkänt standardmunstycke och sedan prova sig fram. Det som fungerar bra för en saxofonist fungerar inte nödvändigtvis för en annan. Det som låter bra på en saxofon låter inte nödvändigtvis bra på en annan.

Om du är nybörjare och vill ha något säkert att lära dig spela på – köp ett Yamaha 4C. Det kommer att räcka långt.

Varumärken

Bra saxofonmunstycken görs bland annat av  Selmer, Otto Link, Rousseau, Vandoren och Yanagisawa. Men ett bra varumärke på munstycket betyder som sagt inte att just det exemplaret passar dig. Varje tillverkare erbjuder många olika modeller med väldigt olika egenskaper. Visst kan man läsa beskrivningar och lyssna på råd, men viktigast är att du provar dig fram till vad som funkar för dig. Faktorerna som påverkar hur munstycket fungerar är flera. Det som fungerar för en saxofonist fungerar inte för en annan. Det som fungerar på en viss saxofon fungerar inte på en annan. Det som fungerar med ett visst rörblad fungerar inte med ett annat. Sedan har det förstås också att göra med hur du vill att det ska låta.

Olika modeller

Munstyckets karaktär, funktion och ton bestäms av

  • storleken på kammaren
  • öppningens storlek
  • spårets längd (face)
  • material (plast/hårdgummi/trä/metall)munstyckets delar

Kan inte jämföras

Beteckningen som står efter varumärket (oftast en kombination av bokstäver och siffror) är tillverkarens sätt att skilja på olika modeller internt. Inget annat. Man kan inte jämföra olika tillverkares munstycken genom att välja två med snarlika siffror. Ett Yamaha 4C och ett Yanagisawa #4 är inte på något sätt lika.

Låt oss titta på Yamahas beskrivning av en serie altmunstycken för att få en aning om vad de olika specifikationerna gör för funktionen och tonen:

ModellÖppningSpårKaraktär
 3C1,50 mm23,0 mmSuitable for beginners. Helps bring out distinctive, clear sound with good response in high and low registers.
4C1,60 mm23,0 mmEasy to obtain a balanced, clear, and focused tone in any octave. Ideal for professionals and beginners.
5C1,70 mm23,0 mmProvides a somewhat richer tone with greater variety of colors than 4C and excellent flexibility and response. Popular with soloists.
6C1,80 mm23,0 mmPowerful volume and rich tonal variations. Excellent for experienced players.

En större öppning (gap) ger ett “större” ljud, men kräver mer av din ambis. En för stor öppning för din förmåga ger en ojämn och kanske okontrollerbar ton. Öppningens storlek avgör också vilket rörblad du ska använda. Guiden nedan ger en fingervisning om förhållandet öppning, spår (facing) och rörbladets hårdhet:

Spår (Facing)MotståndRörblad
Stor öppning
korthårtmjukt
Medium öppningmediummediummedium
Liten öppning
långlågthårt

Alltså, med större öppning, prova med ett mjukare rörblad, etc.

Kammarens storlek och form har stor betydelse för ljudet. En liten kammare ger ett skarpare och mer fokuserat ljud, medan en större kammare ger ett mjukare och mörkare ljud.

Material

Vad betyder då materialet i munstycket? Ganska lite faktiskt, visar lyssnartester. Största betydelsen för tonen har munstyckets interna storlek och form. Ett metallmunstycke kan låta ljust eller mörkt, starkt eller mjukt. Ett ebonitmunstycke kan låta ljust eller mörkt, starkt eller mjukt. Däremot kan känslan för saxofonisten själv vara ganska olik, både i hur materialet vibrerar, men också hur vibrationerna överförs till hjärnan via tänderna och skallbenet. Detta påverkar det “ljud” saxofonisten upplever. Generellt sägs metallmunstycken ge ett skarpare eller ljusare ljud, medan ebonit sägs låta varmare eller mjukare. Men hur mycket av skillnaden som handlar om vad saxofonisten själv upplever och hur mycket som publiken hör, därom tvistar de lärde. Till sist så ska man också komma ihåg att ett metallmunstycke håller bättre än ett ebonitmunstycke.

Tillbehör till munstycken

När du ska köpa munstycke blir du säkert erbjuden ett ligatur som sägs ha fantastiska egenskaper. Glöm det! Det funkar bra med ligaturen du redan hade. Har du inget så köp det billigaste, såvida du inte har speciella praktiska önskemål. Ljudmässigt spelar ligaturen minimal roll. Däremot har det betydelse hur hårt du drar fast röret.

Ett bitskydd eller tandskydd är bra att ha i början. Det skyddar munstycket till dess du lärt dig att inte bita för hårt. Klistras på ovansidan munstycket. Många tycker dock att du får en bättre känsla för munstyckets vibrationer med direktkontakt.

Läs också:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*